Кафедралар тақдимоти

Ўқув йили поёнига етганида ЎзМУ кафедралари тақдимоти ўтказилиши ўзига хос анъанага айланган.

так1

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2016 йил 11 май куни имзолаган “Ўзбекистон Миллий университети фаолиятини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида”ги Қарорида “фундаментал илмий тадқиқотлар ўтказиш, илм-фаннинг истиқболли, юқори технологияли йўналишлари бўйича мамлакатимиз илмий мактабларини ривожлантириш, илм-фан ва олий таълим соҳаларида етакчи хорижий университетлар ва илмий марказлар билан ҳамкорликни янада мустаҳкамлаш”, “олий таълим муассасалари ўқитувчилари ҳамда илмий-тадқиқот ташкилотлари мутахассисларини қайта тайёрлаш ҳамда малакасини ошириш тизимини эътироф этилган халқаро талаблар ва стандартлар даражасида такомиллаштириш” масалаларига алоҳида эътибор қаратилган.

Мазкур Қарорда белгиланган қатор вазифалар босқичма-босқич амалга оширилмоқда. Буни кафедралар тақдимоти мисолида ҳам кузатиш мумкин.

так10   так3 так4  так6 так7

Журналистика факультети кафедралари тақдимоти ҳам қатор ўзгаришлар юз бергани ойдинлашди. Биринчи галда, кафедралар номлари замон талабларига мос равишда ўзгартирилган.

Айтайлик, илгари “Оммавий алоқалар ва реклама” кафедрасининг номи бироз тўмтоқ, мазмунан ғализ жумлага ўхшарди. Эндиликда бу кафедранинг номи: “Жамоатчилик билан алоқалар назарияси ва амалиёти” деб номланади.

Дарҳақиқат, “Жамоатчилик билан алоқалар” фан сифатида ўрганилар экан, унинг назарияси ва амалиёти кафедра номида акс этиши мақсадга мувофиқдир.

Негаки, юртимиз истиқлоли йилларида таълим тизимимизга кириб келган дунёвий фан: “Жамоатчилик билан алокалар” атамаси рус тилидаги – “Связи с общественностью”, инглиз тилидаги – “Public Relations” (“Паблик рилейшнз”, қисқарта номи – PR) таржимасидан олинган.

  пр2 пр3

Бу фан назарияси, илми нақадар улкан манбаларга асосланишини Михаил Гундариннинг 2007 йил Москвадаги “Форум-инфра-М” нашриётида чоп этилган “ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА СВЯЗЕЙ С ОБЩЕСТВЕННОСТЬЮ: ОСНОВЫ МЕДИА-РИЛЕЙШНЗ” дарслиги номидан ҳам билса бўлади. Бундай мисолларни кўплаб келтириш мумкин, албатта.

Атоқли журналист-олим, профессор Файзулла Мўминов “Жамоатчилик билан алоқалар” фани назариясига оид фикрларини (биз бироз қистартирган ҳолда ҳавола этдик – ТЭ) қуйидагича ифода этган:

 пр4

“Глава 1. ПАБЛИК РИЛЕЙШНЗ – НАУКА И ИСКУССТВО

Паблик рилейшнз – это искусство и наука. Сэм Блэк.

 Предварительное понятие о паблик рилейшнз (в дальнейшем – пиар). О том, что пиар представляют собой достаточно многоаспектную и разветвлённую систему общественных отношений и общественной деятельности, мы будем говорить не раз на протяжении всего пособия. Задача настоящей главы – дать первичное представление о нём. Сразу отметим его главное отличительное качество – пиар – это управление информацией. Но управление с чьей стороны, какой информацией, на каких основаниях, в каких целях, какими методами, с привлечением кого и каких средств, какую роль играют в этом коммуникаторы и аудитория – ответу на эти и подобные вопросы и будет посвящена настоящая работа.

Сегодняшней молодёжи (и не только молодёжи), растущей и формирующейся в рыночных условиях, будет интересно, наверно, узнать о современном положении пиар в развитых странах. Приведём выдержку из недавно вышедшей книги И.В. Алёшиной: «ПР превратились в многомиллионный бизнес, целую индустрию создания имиджей и громких имён тысяч организаций и личностей. По данным Сейтеля, в середине 1990-х только в США было более 5080 фирм и агентств ПР, ежегодный оборот услуг которых насчитывал сотни миллионов долларов, а численность занятых в бизнесе ПР превышала 200 тыс. специалистов. В середине 1990-х 20 крупнейших американских агентств ПР получали более миллиарда долларов в качестве платы за свои услуги… Оплата труда ПР-специалистов в США в среднем составляла в середине 1990-х 49 тыс. долл. Для топ-менеджеров ПР крупных корпораций эта величина достигает ста, двухсот и более тыс. долл. Так, старший вице-президент бостонской компании Fidelity Investment, возглавивший функцию ПР, получал зарплату 500 тыс. долл. в год. Компенсационный пакет для высшего поста ПР в компании Time Warner (включающий акции бонусы и др. льготы) составляет один миллион долларов…» (1). Таких примеров можно привести множество. Напомним, что, по некоторым сведениям, зарплата самого высокооплачиваемого госслужащего США, президента страны, составляет 200 тыс. долл. в год.

Так что же такое пиар? Хотя пресс-центры в различных организациях в Узбекистане открылись уже давно, а пресс-службы есть во многих учреждениях республиканского масштаба, тем не менее, само понятие пиар для жителей республики новое. В третьей главе мы скажем о причинах того, почему пиар так долго шли к нам. Сейчас же акцентируем внимание на том, что, как всякое принципиально новое явление, пиар требуют разъяснения, их серьёзного понимания специалистами и широкими массами – для того, чтобы их можно было успешно использовать их во благо прогресса общества, как это делается уже более ста лет в США и в странах Западной Европы. Для доступного изложения того, что такое пиар, начнём разговор с их краткого сопоставления с хорошо знакомыми нам общественными науками.

Пиар и общественные науки. Начнём с главной из них – философии. Философия является наукой о наиболее общих законах развития природы, общества и мышления. Она появилась на начальном этапе формирования человеческого разума как попытка осмыслить природные явления – восход и заход солнца, горение леса, кипение воды, появление льда, гром и молнию, дождь и снег и т.д. Поэтому поначалу она называлась мета-та-физика, то, что за физикой, то есть то, что за природой.

Разумеется, во время возникновения философии, как теории, общественные науки ещё не были развиты так, как сегодня. Тем не менее, в первичной форме они были и каждая из них – в каком-то смысле, конечно — в концептуальном плане оформлялась. Разрабатывая основные закономерности своего существования, данные науки в совокупности создавали общую философскую картину мира, что и позволило плеяде учёных от семи мудрецов до Гегеля сформулировать её законы как наиболее универсальной науки. Таким образом, философия стала теоретическим инструментарием для всех других наук. Каждая общественная теория использует сегодня общие законы, научно-понятийный аппарат и методологический инструментарий, которые созданы философией. Одним словом, философия – это теоретическая и методологическая основа всех общественно-гуманитарных и естественных наук, включая пиар”.

так5

Демак, олий таълим тизимимиз мутасаддилари ва мутахассислари мазкур кафедрани замон талабига мос ва мантиқан жуда тўғри номлаганини эътироф этиш лозим.

Муҳими, янги ўқув йилидан эътиборан мазкур кафедрада таълим сифати ва мазмундорлигини шунга яраша такомиллаштириш мақсадга мувофиқдир.

Бу фикрни номлари такомиллаштирилган “Матбуот назарияси ва амалиёти”, “Рақамли оммавий ахборот воситалари” кафедраларига нисбатан ҳам айтиш ўринлидир.

так2

д1

Мазкур кафедраларнинг жонкуяр мудирлари – филология фанлари доктори Ёқутхон Маматова ва филология фанлари номзоди Шавкат Ибрагимовлар янги лойиҳалар, режалар устида ишлаётганларини ижобий баҳолаш мумкин!

Кафедралар тақдимотида профессор Ҳамидулла Акбаров, доцент Тоҳир Зоиров ва бошқаларнинг ўқув қўлланмалари ижобий баҳоланди.

так8

так9

Кези келганда айтиш жоизки, Миллий университетимиз бўйича Кафедралар тақдимотини юксак савияда, синчковлик билан ўтказиб, холис баҳолаётган Ҳайъат аъзолари фаолиятини ҳам ижобий баҳоласа арзийди.

Мухтасар қилиб айтганда, Кафедралар тақдимоти – янги ўқув йилида режаларни янада такомиллаштириш учун ўзига хос сабоқ бўлди, дейиш мумкин.

 Тўлқин ЭШБЕК,

“Жамоатчилик билан алоқалар назарияси ва амалиёти” кафедраси доценти,

филология фанлари номзоди, “Журналистика – ижодий фан” танлови ғолиби.

You may also like...

1 Response

  1. Муҳайё:

    Ўқув қўлланманинг, ҳеч бўлмаса, электрон версиясини улашишнинг иложи борми, устоз? ЎзДЖТУ Халқаро журналистика факультетига ҳам илининг, кнашр маҳсулотини, илтимос.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>